Sähköauton latauspisteitä ja keikkabussin sähköistämistä

Elfin-ketjuun kuuluvan sähköurakoitsija Sami Salmisen päivään mahtuu monenlaisia kohteita ja kohtaamisia. Salmisten perheyritys Oripään Sähkö Ky urakoi sähköasennuksia Oripäästä käsin sadan kilometrin säteellä jo kolmannessa polvessa.

Sami Salminen ja hänen tyttärensä Oona Salminen aloittivat helmikuisen maanantain työt aamuseitsemältä. Loimaan-päivän aluksi he viimeistelevät autojen sähkölatauspisteiden asennuksia. Työn tilasi ilmanvaihtokoneyritys Vallox Oy.

Sähköauton latauspisteiden määrät ovat kasvussa. Sami Salminen asensi viime vuonna ensimmäiset sähkölatauspisteensä. Työ ei hänen mukaansa juuri eroa tavallisen lämmitystolpan sähkötöistä. ”Sähkö on syytä tuoda latauspisteeseen isommilla kaapeleilla ja isommilla sulakkeilla kuin tavalliseen tolppaan. Mitä vahvempi syöttö, sitä nopeampi lataus”, Salminen kiteyttää.

Tänään asennettavaan kohteeseen tulee satakunta autopaikkaa. Niistä kaksi on 22-kilowattisia sähköauton latauspisteitä, ja kuusi on Idl-lataus- ja lämmityspistorasiatolppia. Loput ovat perinteisiä, pistorasiallisia autolämmitystolppia. Latauspisteet ja tolpat toimittivat yhteistyössä Turun Onninen ja Garo Finland Oy.

Akkujen latausnopeus riippuu autosta. Aluemyyntipäällikkö Kimmo Remes Garo Finlandilta konkretisoi, että Volvo V60 -hybridi latautuu kolmessa tunnissa, täyssähköautoista Hyundai Ioniq neljässä tunnissa ja kymmenessä minuutissa, ja Tesla Model S neljässä ja puolessa tunnissa. Lue koko juttu Onnisen verkkosivulta!

Teksti: Hannu Kaskinen
Kuva: Vesa Tyni

Artikkeli on julkaistu alunperin Onnisen asiakaslehdessä 3/2020.

Takaisin